Camper ombouwen deel 1: duurzame isolatie, hout en beits

In mei 2020 kocht ik een Citroen Jumpy. Dit busje was al omgekeurd tot camper, maar het was nog niet mijn droombusje. Daarom stripte we alles wat erin zat (niet veel gelukkig) en maakten we er een knus minihuisje op wielen van. Ik blik samen met je terug op het ombouwen van Jumpy de bestelbus tot camper. Want hoe doe je dat; een camper ombouwen zonder kluservaring? En kan dat ook nog een beetje milieubewust? In dit blog lees je meer over onze aanpak, duurzame isolatie, bewuste hout keuzes en gezonde beits.

Khymo en Yalou in hun omgebouwde citroen jumpy camper

Een camper ombouw plan

Aan inspiratie geen gebrek op Pinterest of Instagram. Hoe meer mooie camper interieuren ik zag, hoe minder ik kon beslissen wat ik nou precies wilde. Ik had echt geen idee waar ik aan begonnen was met het ombouwen van mijn bus. Het scheelde dat mijn Citroen Jumpy een mini camper is, dus heel veel design vrijheid had ik niet. Meer dan een bed en een kast past er eigenlijk niet in.

Ik wilde de camper zo mooi, goedkoop en duurzaam mogelijk ombouwen. Wat resulteerde in me inlezen in duurzame isolatiematerialen en verantwoorde houtkeuzes. Ook moest ik afwegen of ik wel of geen stroom wilde inbouwen.

Vanwege ruimte, kosten en tijd besloot ik al snel om niet met zonnepanelen en accu’s te gaan werken. Op die manier konden we meteen beginnen met het isoleren van de bus. Als we onderweg écht stroom nodig zouden hebben, konden we altijd een cafeetje opzoeken. Onze telefoons kunnen we tijdens het rijden opladen. Back to basic uit gemakzucht en omdat het me stiekem ook wel lekker lijkt.

De bed-bank, de kast en het keukenblok zijn eruit. Een lege Citroen Jumpy, klaar om omgebouwd te worden.

Camper isoleren met schapenwol

In dit blog kun je meer lezen over mijn keuze om met schapenwol als isolatiemateriaal te werken. De voordelen op een rijtje: Schapenwol biedt goede isolatie in alle seizoenen. Het is vochtregulerende isolatie en brandt niet. Het heeft een luchtzuiverende werking en schapenwol als isolatiemartiaal biedt meteen een akoestische isolatie. Daarnaast is het wol van Isolena, gekocht bij Groenebouwmaterialen.nl, duurzaam en vrij van schadelijke middelen voor mens en milieu.

Vilt van schapenwol als ondervloer
Alle gaten en kieren dichten met stopwol

Het isoleren van de bus vergde meer werk dan ik had verwacht. We begonnen met de grond, waarvoor we vilt van schapenwol gebruikten. Daaroverheen kwamen multiplex platen. Zoals je op bovenstaande foto ziet zijn het meerdere platen, aangezien er een reels op de grond gelast is waar het bed in geschoven moet worden.

Het frame van een Citroen Jumpy heeft veel holle ruimtes. Deze hebben we zo goed als we konden opgevuld met schapenwol. Voor de wanden maakten we gebruik van rollen schapenwol, aangevuld met stopwol. We hoefden geen lijm te gebruiken, omdat het wol goed bleef hangen als we het deels achter de holle ruimtes duwden en achter een lat die we hadden aangebracht. De latten gebruiken we ook om later het hout tegenaan te monteren. Enkel bij de wieldoppen, waar we met vilt werkten, hebben we sterke, dubbelzijdige tape gebruikt zodat het vilt op zijn plek blijft.

De vloeren, wanden en het dak maken

We isoleerden de bus terwijl we tegelijkertijd bezig waren met het op maat maken van de vloer en het hout voor de wanden. Bij het monteren van de houten schroten aan de wand voegden we vaak nog wat extra schapenwol toe. Aangezien geen enkel stuk van de bus recht is, was het een precisie werkje om al het hout van de wanden en het dak op maat te krijgen. Maar het is gelukt!

Plakken schapenwolisolatie verdwijnen achter onze multiplex wand
Het frame zit vol stopwol. Het wieldop is ingepakt met vilt en achter de schoten verdwijnt nog meer isolatiemateriaal.
Niet overal kon zomaar in het frame van de auto geboord worden. Het was soms uitdenken hoe we het wol op z’n plek hielden en een frame kregen om de plaat aan te monteren.
Nog steeds erg trots op ons nachtkast-bakje!

Voor het dak en één kant van de bus hebben we gekozen voor houten schroten. Bij de andere wand en de achterdeuren hebben we gebruik gemaakt van multiplex platen. De schroten vind ik mooier dan de multiplex platen, maar aangezien er aan de ene kant een kast over de hele ruimte komt, zou je de muur toch niet echt zien. Multiplex is makkelijker monteren en goedkoper in aanschaf.

Om de schroten aan het dak te monteren, hebben we een balk vastgekit aan het dak. Aan die balk en een gedeelte van het frame waar veilig in geboord kon worden, monteerden we de schoten met daarachter stopwol.

Veel passen en meten met alle gekke hoeken van Jumpy
Een deel van het dak kan omhoog, dit stuk is met vilt geïsoleerd en met doek afgwerkt.
Het begin is er!
Et voila, een mooi dak.

Deze Citroen Jumpy camper heeft een soort tentdak wat omhoog kan. Er is vast een manier om deze ook met schroten te bedekken, maar wij namen genoegen met ‘slechts’ vilt om dit pop-up dak wel wat te isoleren. Mijn moeder heeft een mooie hoes voor om het vilt gemaakt. Dit zorgt voor een sfeervol dag.

De lat die tussen de handvatten zit, zorgt ervoor dat het doek niet helemaal bol hangt. Het is tevens een handige lat om een lamp aan op te hangen! (zie foto van het dak)

FSC gekeurd hout

We werkten met het ombouwen met zoveel mogelijk restmaterialen, maar het hout voor de wanden en de vloer hebben we wel nieuw gekocht bij de bouwmarkt. We kochten enkel hout met een FSC keurmerk. Het FSC-systeem zorgt ervoor dat de bossen door middel van verantwoord bosbeheer behouden kunnen blijven. Hoewel er ook kritische geluiden zijn rondom het FSC keurmerk, is dit het enige internationale keurmerk wat enigszins garanties geeft dat hout uit duurzaam beheerde bossen komt.

Wanneer je hout in een bouwmarkt koopt, let er dan op dat het dit keurmerk draagt. Op iedere houten plaat of balk moet het keurmerk gebrand zijn.

Duurzame verf en beits

Inmiddels is het bij mij ingeburgerd dat ik bij alles wat ik koop, naga of er een duurzamere variant van is. Zo zat ik op een avond tussen al het klussen door, ineens van alles te lezen over ecologische verf en beits. Het hout moest afgewerkt worden met beits zodat het waterbestendig zou worden en langer meegaat. Op deze website lees je het verschil tussen duurzame verf, ecologische verf, bio-based verf en natuurverf.

Na werktijd nog even beitsen
Uiteindelijk gebruikte we beits van Lacq Produra

Wanneer je voor natuurverf kiest, kies je voor een verf die minder impact heeft op het milieu en je eigen gezondheid. In veel verven zitten chemische middelen toegevoegd, wat gepaard gaat met veel energieverbruik. Bij natuurlijke grondstoffen is dit minder, en deze lossen ook op wanneer ze in de natuur terecht komen. Iets wat chemische middelen niet doen.

Daarnaast is het inademen van allerlei chemische goedjes natuurlijk ook niet erg gezond. Vandaar dat ik het hout in mijn camper het liefst wilde bewerken met natuurverf/beits. Dit had ik alleen iets eerder moeten bedenken, aangezien we die hadden moeten bestellen. Wij verbouwden onze camper in een race tegen de klok voordat we op vakantie gingen. Daarom eindigden we alsnog bij de bouwmarkt. We lieten ons goed informeren en kwamen zo uit bij Lacq Produra, een duurzame beits opgebouwd uit natuurlijke componenten. Hiermee beitsten we in de late uurtjes al het hout, zodat het niet zou beschadigen door nattigheid.

Camper ombouwen; vervolg stappen

Met het drogen van de beits is de basis gelegd om verder op te klussen. De volgende stappen voor het ombouwen van deze bus tot camper zijn het bouwen van de kast, het bed en de keuken. Daarna volgen de kleine afwerkingen en het inrichten van de bus. Meer daarover lees je in een volgend blog. Mocht je in de tussentijd vragen hebben over het ombouwen van je camper, laat een reactie achter of stuur me een berichtje op Instagram.

Vertel me jouw mening of verhaal:

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Close

We are the Earth

Bewust reizen en duurzaam leven

© We are the Earth 2020
Close