Route: onze rondreis door Marokko in 5 weken

Een land met bergen, ruige zeeën, een poort naar de Sahara en steden met betoverende medina’s. Marokko heeft het allemaal. Na in 2014 twee weken door dit land te hebben gereisd wilde ik graag meer zien. Daarom ging ik een jaar later samen met mijn vriend voor vijf weken door Marokko rondreizen: Liftend! In dit blog deel ik onze rondreis route van 2015 + wat plaatsen die ik in 2014 heb bezocht.

Hoewel liften in Marokko heel leuk en gemakkelijk is, snap ik dat dit niet voor iedereen is weggelegd. Gelukkig is deze rondreis door Marokko ook geschikt om af te leggen met een auto, bus en sommige stukken zelfs met de trein. Deze route is ook gemakkelijk in te korten, omdat er veel wegen zijn die weer terug naar Marrakesh leiden. Laat je inspireren en mocht je vragen hebben, stel ze hieronder!

1. Marrakesh, de culturele hoofdstad

Wij kwamen Marokko binnen met een vlucht naar Marrakesh, de culturele hoofdstad van het land. Hier zijn talloze dingen te doen, waar de reisgidsen vol mee staan, maar gewoon verdwalen in de souks en eten op het bekende Djaam El’Fna plein zijn simpel weg gewoon het leukste.

2. Mijn favoriete stad: Essauoira

Een vrouw in de straten van Essauoira
Essauoira

Vanuit Marrakesh rijden er meerdere, goedkope bussen per dag naar Essauoira. Als je wilt liften moet je eerst de weg vinden die naar Essauoira gaat. Vanuit daar is het een kwestie van minuten voordat er iemand stopt. De app Maps.me of Google Maps is handig om de weg te vinden. Het werkt niet om in een stad zelf te gaan liften, daar rijden immers taxi’s.

Essauoira is een idyllisch havenstadje met veel kunstenaars en surfers. In de haven kun je verse vis kopen, die ter plekken wordt bereid. Wij sliepen hier in The Green Milk Hostel:  goedkoop, gezellig, en zowel privé kamers als dorms. Lees het blog en ontdek hoe je er een unieke hamam ervaring kunt hebben.

3. Dagtripje naar Sidi Kaouki

Vanuit Essauoira is het leuk om een dagtripje naar Sidi Kaouki te maken, vooral als je graag wilt surfen. Met de bus of taxi kost dit slechts een paar euro (goed afdingen wat betreft taxi’s!).

4. Surfdorp Taghazout

Taghazout, een klein dorpje waar je doorheen rijdt zonder het door te hebben. Dit dorpje is vooral bekent onder de surfers, helaas waren er geen goede golven toen wij er waren, dus besloten wij om onze reis voort te zetten. De eerste nacht hebben wij ons tentje opgezet aan de kust en de tweede nacht brachten wij door in het Pension Souika, een eenvoudig hostel waar een bed in een dorm 150DH kost.

5. Paradise Valley, de naam zegt het al

Het uitzicht in Paradise Valley
Paradise Valley

Lift (of rijdt) vanuit Taghazout eerst naar Banana village, een klein dorpje ten zuiden van Taghazout. Vanuit hier hadden wij wat moeite om een lift naar Paradise Valley te vinden, omdat het er stikt van de taxi’s en toeristen. Voor een paar euro namen we uiteindelijk een taxi die ons afzette bij de ingang van de vallei. Neem een tent, zaklamp en wc papier mee als je daar graag wilt overnachten! (het is ook handig om een aansteker bij te hebben, mocht je het een keer in de bosjes doen, dan kun je daarna je wc papier verbranden en laat je geen afval achter. Let wel op droogte!)

Wanneer je de toeristische ‘zwembaden’ wil ontlopen, loop dan door tot de aller achterste (zie foto). Hier werden wij met thee ontvangen door een paar locals die zich ook aan de drukte van de touristen ontrokken.

Vanuit zowel Agadir als Taghazout zijn dagtripjes te regelen naar Paradise Valley.

6. (Agadir), Taroudant

Vanuit Paradise Valley kregen wij een lift naar Agadir, wellicht leuk geweest om hier een dag of langer te verblijven, maar wij wilde graag verder richting de woestijn. Uiteindelijk kwamen wij uit in Taroudant, een klein slaperig stadje waar je rustig kunt bijkomen en kunt verdwalen in de souks. Hier sliepen wij in Hotel Souss, een prima hotel met een hele aardige receptioniste. We hadden de eerste nacht een kamer voor 3 personen (200DH) en de dag erna, toen de derde persoon verder ging, een kamer voor 2 voor 140DH.

7. Ouarzazate

Na een lange dag liften kwamen we laat in de avond aan in Ouarzazate. Een stad waar vandaan je vele kanten op kunt: terug naar Marrakesh, dagtripjes naar de Atlas filmstudio’s, of richting te woestijn. Wij besloten, nadat wij een dag door de stad gedwaald hadden, om onze weg richting de woestijn te vervolgen en op de terugweg meer van de Ouarzazate te zien. Helaas veranderde de plannen, en hebben wij dus vrij weinig in deze stad gedaan..

8. In de Sahara: Mhamid

Onze gids met zijn kameel in de woestijn
In de woestijn

Om een lift naar Mhamid te krijgen moet je geduldig zijn. Deze weg mondt uit in de woestijn en dus gebruikt enkel bestemmingsverkeer deze weg. Vaak bestaat dit bestemmingsverkeer uit toeristen die een tour hebben geboekt en dus niet voor jou stoppen. Uiteindelijk kwamen wij aan in het zanderige stadje, waar de weg echt letterlijk stopt in een hele grote zandbak.

In Mhamid zelf zijn zat gelegenheden om een tour naar de Sahara te boeken. Ik vond onze tour niet heel denderend, wellicht kwam dat omdat we slecht met twee andere waren, waardoor de avondjamsessies van korte duur waren. Ook waaide het heel erg, waar 3 sjaals om je hoofd niet tegen op gewassen waren, en viel de oase waar we heen gingen per dromedaris erg tegen. Wel was het eten héérlijk! Al met al denk ik dat de ’toeristische woestijn’, Merzouga, leuker is omdat je daar met meer mensen in een kamp zit. In M’hamid sliepen wij in een schitterende kamer, die wij héél erg hebben afgedingt naar 200DH. Onze drie daagse Sahara trip boekte wij bij ons hotel, Kasba Sahara Service, voor €150 per persoon.

9. Tinghir, een stadje vol verassingen

Gorges des Toundra, Tinghir.

De twee Duitse gasten, vader en zoon, die met ons in de woestijn waren, boden ons een lift aan richting de bewoonde wereld. Na aan aantal uur rijden kwamen we uit in Tinghir, waar we overnachtte in een goedkope, mooie Riad overnachten (privé kamer voor 120DH). Helaas weet ik de naam niet meer, maar het zat om de hoek van het bekende hotel Timboektoe. De volgende dag namen we afscheid van onze Duitse vrienden en gingen de stad verkennen. Een Nederlandse Marokkaan gaf ons een rondleiding door de Joodse buurt, waar we in een tapijtenweverij kwamen met de meest schitterende tapijten.

Later die dag dwaalden we door de palmtuinen, en struinden we door een verlaten kasbha, waar een andere man ons ook een rondleiding gaf. De volgende dag liftten we naar de Gorges des Toundra, de toeristische trekpleister van de omgeving. De man die ons een lift gaf was de eigenaar van een schitterend kasteel achtig hotel, Kasbah Taborihte Todra, gelegen op de weg naar de gorges.

Na wat kopjes thee besloten we verder te lopen naar de gorges. We verdwaalde echter in de tuin en het werd een tocht van een paar uur, waarbij we weer op een verlaten kashba stuiten en wederom een rondleiding krijgen van een Nederlandse Marokkaan in zijn museum Zaouia Tizgui. Aanrader om daar even te stoppen! (Zie foto, genomen vanaf het dakterras van het museum). De weg naar de Gorges vonden wij leuker dan de Gorges zelf. Al zal deze wel erg indrukwekkend zijn om doorheen te rijden.

Mocht je in Tinhgir zijn, vergeet dan absoluut niet om (iedere dag) bij Omar te gaan eten!!

Omar in zijn keuken, waar hij de lekkerste gerechten bereidt!
Omar!

10. Slapen in Midelt

Midelt was enkel een overnachtstop tijdens het liften. We sliepen in een goed hotel: Safaria, voor 140DH hadden we een privé kamer voor twee met een heerlijk warme douche.

11. Leerlooistad Fez

Fez oh Fez, een kleurrijke stad waarin je je even terug in de tijd waant. In de stad zelf wordt alles met karren en ezels vervoerd, omdat de weg te smal is voor verder verkeer. Fez staat bekent om haar leerlooierijen, net zoals andere steden in het noorden. Leuk om daar een kijkje te nemen, al ruikt het niet lekker. Verder is de stad, net als Marrakesh, schitterend om in te verdwalen.

12. Chefchaouen, de blauwe stad

Chefchaouen

De blauwe stad, mijn lievelingskleur en wellicht ook wel mijn lievelingsstad! Iedere dag zijn er weer nieuwe, blauwe, steegjes te ontdekken. Oude vrouwen verkopen verse munt op iedere straathoek en mannen proberen je er wiet te verkopen, wat in de bergen rondom Chechchouen wordt verbouwd. Hier zijn verschillende tours voor te vinden, maar die waren boven ons budget. In Chefchouen overnachtten we in Pension Souikawaar we een privé kamer hadden voor 130DH per nacht. De dorms en het dakterras waren een goedkopere optie.

Akchour en haar natuur

In de buurt van Chefchouen ligt Akchour, een klein dorpje wat bekend staat om haar schitterende natuur en watervallen. Vergis je niet, het water is er ijs en ijs koud! Akchour is makkelijk per taxi te bereiken.

Een van de ijskoude meren in Akchour
Akchour

Tetouan

In Tetouan boodt een man ons een tour aan en we besloten hem te volgen. In een combinatie van Engels en Frans vertelde hij over de geschiedenis van de stad, over de gebruiken van de inwoners en liet hij ons een leerlooierij van heel dichtbij zien. Leuk om op deze manier een totaal onbekende stad te verkennen! Aangezien onze einddatum in zicht kwam (en omdat ons goedkope hotel echt heel slecht was; hotel Bibalo) besloten we door te gaan naar Tangier de volgende dag.

Katten bij de leerlooierij in Tétaouan

(Tangier)

Tangier was erg modern en op de een of andere manier hadden wij er beiden niet echt zin in. Die avond besloten we daarom om de slaaptrein terug naar Marrakesh te nemen. De slaaptrein was top en kostten ons 350DH per persoon.

(Rabat)

In 2014 bezocht ik samen met een vriendin Rabat, waar we gingen couchsurfen bij twee Duitse meiden die een appartement hadden in de Kasbah van de Udayas. Deze schitterende kasbah is het waard om in te verdwalen en bied je uitzicht op de Atlantische oceaan. Ook bezochten wij het Mausoleum van Mohammed V, waar een bewaker uitlegde waar we eigenlijk naar aan het kijken waren. (En om daar achter te komen, moet je de stad zelf bezoeken!)

(Casablanca)

In 2014 bezocht in ook Casablanca, waar wij wederom gingen couchsurfen. Het was toen ramadan en onze host nam ons mee om de hele nacht te eten! De volgende dag gaf ze ons een rondleiding door de indrukwekkende Hassan II moskee, niet vergeten om hier een bezoek aan te brengen.

(Watervallen van Ouzoud)

Watervallen van Ouzoud

Op drie uur rijden van Marrakesh liggen de schitterende watervallen van Ouzoud. In 2014 bezocht ik deze plek met een tour van ons hostel. Hoewel het er best toeristisch is, neemt dat niet weg hoe mooi het is! Pas op voor de apen die alles van je bord willen graaien en vergeet je zwemkleding niet!

Dit was een sammenvoeging van routes en opties voor een rondreis door Marokko, uiteraard is er nog heel veel meer te doen, ook in de steden en dorpjes die ik heb bezocht. Ga ervoor en laat je verassen! Mocht je nog een leuke aanvulling hebben of nog wat meer informatie willen over mijn rondreis door Marokko, laat het hieronder weten. Ben jij wel eens in Marokko geweest?

5 comments

1. Wat een avontuur: liftend door Marokko. Heel gaaf. Wij hebben destijds een auto gehuurd en vond het een perfect land voor een roadtrip. Zulke mooie landschappen! (wij gingen van Marrakesh naar Zagora en via Taroudant terug naar Marrakesh). Wil er zeker nog een keer naartoe om meer van het land te zien.

1. Ja Marokko is inderdaad het perfecte land voor een roadtrip! Zelf met een auto gaan geeft je natuurlijk nog meer vrijheid dat het liften je geeft. Ik zag al wat gave foto’s van Marokko voorbij komen op je site!

Vertel me jouw mening of verhaal:

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Latest Travel Blog

We are the Earth

Platform voor verbinders van de toekomst

© Copyright 2015. All rights reserved.