Duiken in Cambodja – Koh Rong Dive Center

In maart 2015 had ik het geluk dat ik een Duitser ontmoette die helemaal verliefd was op een Cambodjaans eilandje in de Golf van Thailand: Koh Rong. Het was het paradijs! Witte stranden, palmbomen, blauwe zee, wildkamperen aan de ‘nog niet ontdekte’ kant van het eiland en chillen bij de strandtentjes aan de ‘bewoonde’ kant. Hoe meer zij over Koh Rong vertelde, hoe enthousiaster ik werd. Ik was al een aantal maanden onderweg en had nog geen strand gezien en in geen zee gezwommen. Tijd om te gaan duiken in dit paradijsje in Cambodja!

We namen de bus van Phnom Penh naar Sihanouk Ville en werden afgezet voor Koh Rong Dive Center, waar je een ticket moest kopen voor de slowboat. Ik wilde graag leren duiken, maar durfde het niet zo goed. Ik had het al eens eerder gedaan in Tunesië en had dagen later nog last van mijn oren. Toch wilde ik het nog een keer proberen. Daarom besloot ik een fun dive te doen om te kijken of het deze keer beter zou gaan.

Het voordeel om dit te boeken op het vaste land is dat je er een gratis bootticket bij krijgt en je weet zeker dat je genoeg geld hebt; op het eiland zijn namelijk geen pinautomaten.

Koh rong in zicht vanaf de ferry

Met de slowboat naar Koh Rong

We voeren zo’n 2.5 uur op de slowboat voordat het eiland in zicht kwam. Mijn Duitse reismaatje had niet gelogen! De heldere blauwe zee liep over in een wit strand met kleurrijke huisjes en hostels die aan de voet van een groene jungle lagen. Er waren geen wegen of straten en mensen liepen de hele dag op blote voeten. Mijn Duitse reismaatje was de laatste keer dat ze er was verliefd geworden op een jongen die op het eiland werkt en zo kregen we een gratis kamer. Perfect!

Na twee dagen zonnen, zwemmen en relaxen was het tijd voor mijn fun dive! In een groepje met drie andere hebben we zo’n veertig minuten gedoken met als maximum diepte 13.8 meter. Het zicht was zo’n 6 meter en de vissen en het koraal waren schitterend! Ik was verkocht. Eenmaal terug aan wal heb ik me meteen ingeschreven voor mijn Padi Open Water Dive Course, die de volgende dag zou beginnen.

Ik was enthousiast na de fun dive, let’s do this!

Padi open water course in Cambodja

Een bijkomend voordeel van duiken bij Koh Rong Dive Center is dat je bij de prijs die je voor je Padi betaald, accommodatie krijgt. Hij eiland was zo goed als vol toen ik er was en ik was blij met mijn eigen kamertje na een tijd lang enkel dorms te hebben gezien.

Samen met nog een Zweedse vrouw begonnen we de volgende ochtend aan de theorie. We keken instructie films en vulde vragenlijsten in, wat soms nog best pittig was in het Engels. Onze instructeur was gelukkig super en legde alles net zo lang uit tot we het snapte! Ook liggen er een paar theorie boeken in andere talen in het dive center, waaronder eentje in het Nederlands.

Leren duiken tussen de vissen

De volgende dag was het tijd voor het echte werk. Met onze duikinstructeur en een duikmeester in opleiding gingen we het water in, wat dus betekende dat de Zweedse vrouw en ik beide telkens volle begeleiding hadden. Erg fijn! We doken die dag twee keer op verschillende locaties. Bij de ene duik was het zicht super, zwommen er honderden vissen om ons heen en zagen we krabben over de bodem wandelen. Bij de tweede duik hadden we helaas minder geluk, het zicht was erg slecht.

Tijdens deze duiken deden we oefeningen om vertrouwd te raken met de materialen. We leerden hoe je je masker moet legen als er water in zit, we moesten elkaar helpen als de ander ‘geen’ zuurstof meer had en we moesten aan het oppervlak wisselen van een snorkel naar onze regulator. Dit alles hadden we al op één meter onder water geoefend, nu deden we het echter op de bodem.

De dag erna hadden we wederom twee duiken, waar we nog vertrouwder raakten met onze apparatuur en het duiken zelf. Het uitzicht was weer geweldig en we konden meters om ons heen kijken! Aan het eind van de dag moesten we ons examen maken en kregen we de uitslag! 90% goed, ik had mijn Padi Open Water in the pocket! 😀

Voordelen van duiken bij Koh Rong Dive Center:

• Kleine groepen, waardoor je veel begeleiding krijgt
  • Relatief goedkoop
  • De enige duikschool in de buurt, dus je bent ‘alleen’ in het water. (ik heb andere verhalen gehoord in Thailand)
  • Je krijgt een privé-kamer en een boot-ticket
  • Wat je ziet, zowel onder water als op de boot, is schitterend!
  • Er is een geweldige sfeer onderling tussen de instructeurs en deelnemers

De prijs

De prijs voor een Padi Open Water bij Koh Rong Dive Center bedraagt €330,-

Kijk voor meer en actuele informatie op hun site.

Ben je benieuwd hoe ik mijn tijd op Koh Rong heb ervaren? (en dan vooral het duiken)
Lees dan mijn Dagboekblog the ocean is my new home – kohrong Cambodja

3 comments

Vertel me jouw mening of verhaal:

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Latest Travel Blog

We are the Earth

Platform voor verbinders van de toekomst

© Copyright 2015. All rights reserved.