Fotoblog: een week roadtrippen door Zweeds-lapland

In een huurauto toeren we over zo goed als lege wegen, omringt door niks anders dan schitterende natuur, verlicht door de niet ondergaande midzomernachtzon; samen met mijn broer reed ik zeven dagen door Zweeds Lapland. Het liefst zou ik morgen teruggaan. In dit blog onze route in beeld.

Reisorganisatie Voigt Travel nodigde ons uit om een week lang door Zweeds Lapland te toeren. Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen. Vanaf de luchthaven in Rotterdam stappen we met nog een paar genodigden aan boord aan de aller eerste vlucht naar Skellefteå, wat rede was voor een feestelijk ontvangst. Nadat we op de luchthaven onze auto voor die week hebben opgepikt rijden we snel door naar onze eerste bestemming: Burträsk.

Skellefteå/Burträsk – Dag 1.

Foto van een stijger, boot en kerk in Zweeds Lapland
In de rust van Burträsk Camping.

Bij Burträsk Camping heet het Nederlandse stel Egbert en Sandra ons welkom. Sinds 2017 zijn zij de trotse eigenaar van deze camping. Het is een plek omringt door een stilte die in Nederland onbekend is; Rotterdam lijkt zó ver weg. De camping beschikt over een aantal knusse blokhutten waarvan wij er eentje inpikken. De rest van het veld is voor campers, caravans en tenten.

De camping is gelegen aan een meer, die ons in de avond aangename koelte zal bieden wanneer de sauna ons te heet wordt. Overdag verkennen we de omgeving. Egbert neemt ons mee op een tour door Burträsk. De lokale bewoners willen graag meer toeristen lokken en zijn van alle markten thuis. Zo bezoeken we Järvtjärns Utegrisar, een biologische varkensboerderij waar de varkens een goed leven hebben voor ze naar de slacht gaan (niet helemaal mijn ding, maar goed) en een paar koeienstallen, waarvan de melk gebruikt wordt voor de beroemde kaas uit deze regio.

Varkens aan het grazen bij een varkensboerderij in Zweeds Lapland
Varkentjes bij de Järvtjärns Utegrisar.

Piteå – dag 2.

Op de tweede dag rijden we verder noordwaarts. Met als eindbestemming Piteå. De weg er naartoe was een groot avontuur, aangezien de Tomtom ons dwars door hele smalle bospaadjes stuurt. Eind goed al goed, we zijn uiteindelijk na een schitterende rit in Piteå aangekomen. We overnachten in een hotel dat midden in een verbouwing zit en een strandwandeling zit er vanwege het weer helaas niet in, dus besluiten we een bezoek te brengen aan churchtown Öjebyn, niet ver van ons hotel vandaan.

Yalou bovenop de huurauto midden in het bos in Zweden
Bij een chique auto hoort een chique pose.
Daan in de bossen in Zweeds Lapland
Even een fotoshoot terwijl we uitzoeken of het steeds smaller wordende pad doodloopt of niet.

Door heel Zweeds Lapland vind je kerkdorpjes. Deze zijn gebouwd om het christendom te verspreiden in de rurale gebieden van Lapland. Op deze manier konden mensen kerkdiensten bijwonen en daarna in de houten, omliggende huisjes overnachten voor ze daarna weer verder reisden. Het kerkdorp in Öjebyn is niet toeristisch, in tegenstelling tot zijn meden-kerkdorp in Luleå, welke tot het Unesco wereld erfgoed behoord.

Churchtown Zweedslapland
Een zo goed als verlaten churchtown Öjebyn.

Luleå / Brändön – dag 3.

Terwijl we ons in de richting van Luleå begeven, de grootste kuststad van Zweeds Lapland, breekt de zon door. We stopen onderweg bij Stormyrberget boerderij voor een fika en een rondleiding waarbij de eigenaresse ons vertelt hoe ze het boerenleven met toerisme probeert te combineren.

Fika, Zweden
Fika bij Stormyrberget boerderij.

Aangekomen bij onze eindbestemming van die dag, Brändön, stappen we uit in een paradijsje. De huisjes waar we in slapen kijken uit over een meer en we zijn omringt door de natuur. Na uren in de auto te hebben gezeten was het nu tijd voor actie. We wisselen het suppen (stand up paddeling) af met kanoën, voor we met de andere genodigden van Voigt Travel aan tafel schuiven voor een heerlijk diner. Aangezien het niet echt donker wordt besluiten we een nachtelijke fietstocht te gaan houden in de hoop wilde dieren te spotten. Maar behalve muggen zien we er niks. Toch was het een geslaagde dag die ik afsloot op de stijger voor ons huisje.

Daan en ik aan het suppen.
Fatbiken over het strand en door de natuur.
Een stijger aan het water terwijl de zon ondergaat
Genieten van de rust en het kleurenspel van de lucht om middernacht.

Arvidsjaur – dag 4.

Aangezien Brändön zo mooi is, besluiten we er in de ochtend nog even te blijven hangen. We genieten van de zon en besluiten een stuk te gaan kanoën voor we onze weg vervolgen naar Arvidsjaur.

Onderweg stoppen we bij Storforsen, een natuurreservaat met een gigantisch wilde rivier. Het is moeilijk voor te stellen dat deze in de winter is bevroren terwijl het nu met zoveel geweld langs ons heen klettert. We lopen langs de rivier omhoog en maken een korte wandeling door het reservaat.

De rivier Storforsen in Zweeds Lapland
De wilde rivier Storforsen.
Een rustiger plekje in het natuurreservaat.

Ammarnäs – dag 5.

In het hotel in Arvidsjaur was het vooral bijkomen in de sauna en het zwembad, vroeg slapen en uitkijken naar deze dag. Vandaag rijden we namelijk in de ochtend naar Ammarnäs, waar Ann ons opwacht. Ann en haar man Mikael nemen ons per boot mee naar hun huis; de Geuja Sami Ecolodge. Een van de bijzonderste plekjes waar ik ben geweest tijdens al mijn reizen. In dit blog lees je alles over de Sami – de inheemse bewoners van onder andere Zweeds Lapland – en over de Ecolodge.

Geunja Sámi Eco Lodge Mikael
Mikael bestuurt de boot onderweg naar hun huis.
Geunja Sámi Ecolodge
Onderweg naar de ecolodge worden we vergezelt door zijn twee schitterende honden.
Geunja Sámi Eco Lodge
Geunja Sami Ecolodge, een energierijk paradijsje op aarde.

Ammarnäs/Arjeplog – dag 6.

De dagen gaan snel en er gebeurd veel. Ook Ammarnäs is een plek waar ik het liefst nog langer zou blijven rondhangen. Ann geeft ons gelukkig nog een rondleiding in het dorp. Ze brengt ons naar de beroemde Potato Hill, een uitkijkpunt en akker voor aardappelen. Door ze op een heuvel te verbouwen bevriezen de aardappelen schijnbaar minder snel. Ook vertelt ze meer over hoe Ammarnäs beroemd is onder de vissers en neemt ze ons mee naar Margareta Grahn. Deze mevrouw maakt met vakmanschap dat van generatie op generatie wordt doorgegeven sieraden met symbolen van de Sami. Iets wat tijdens de onderdrukking van de Sami helaas grotendeels verloren is gegaan.

Een sami mevrouw die sieraden maakt
Margareta Grahn in haar winkel/werkplaats in Ammarnäs.

Terwijl Daan met anderen meerijdt voor een uitstapje naar Noorwegen, besluit ik nog even te genieten van de natuur en de rust. In de visserswinkel in het dorp drink ik een kopje koffie en halverwege de middag rij ik op mijn dooie gemak naar Arjeplog terwijl ik stop waar ik maar wil, want dat kan gewoon in Zweden; geen hond die je tegenhoudt. Wel een rendier af en toe.

De weg in Zweedslapland, omringt door natuur
Een vergende weg dwars door de natuur. De short-cut tussen twee verharde snelwegen.
Rendieren op de weg in Zweeds Lapland
Rendieren blokkeren de weg.
Ik blokkeerde de weg zelf ook even.

Kalvträsk – dag 7.

In Arjeplog kom ik Daan en de anderen weer tegen. We brengen de avond door in een jacuzzi met uitzicht over een schitterend meer, voor we de volgende ochtend in alle vroegte onze laatste dag tegemoet rijden. Onze laatste stop is de White Mountain Lodge in Kalvträsk. Hier worden we opgevangen door Björn die een heel programma voor ons op de planning heeft.

We beginnen met een lekkere wandeling door de natuur, waar we vervolgens zelf het kampvuur moeten aankrijgen om onze lunch te berijden. Het weer zat niet helemaal mee, dus nadat we in onze super schattige blokhut weer opgewarmd waren, volgde een yogales in de gemeenschappelijke ruimte terwijl Björn en zijn moeder ondertussen een heerlijk avondmaal aan het maken waren. De avond sloten we af in de jacuzzi en sauna, genietend van het uitzicht en proostend op een schitterende week!

Pannen met eten op het kampvuur in Zweeds Lapland
Koken in de buitenlucht.
Een sauna in het bos in Zweeds Lapland
Ultiem genieten tijdens onze laatste stop. De blokhut vooraan is de sauna. Het huisje rechts onze slaaphut en links is de gemeenschappelijke ruimte met een jacuzzi op het terras, alles midden in een bos en met uitzicht op een meer.
Uitzicht over het meer
00:00 uur; over een paar uur vliegen we weer terug naar Nederland.

Maak deze reis zelf:

Wil je deze schitterende plekken zelf ook bezoeken? Dat kan! Reisorganisatie Voigt Travel biedt deze en andere reizen door Noord Europa aan. Kijk voor meer informatie op hun website.

route Zweeds Lapland
Onze zevendaagse route door Zweeds Lapland.

Ik vond het een fantastische route met als hoogtepunten Brändön, Ammarnäs en Burträsk. Op sommige dagen brachten we veel tijd door in de auto, maar de natuur gaat gelukkig nooit vervelen dus dat was voor mij geen enkel probleem. Wij reisden in de zomer door Zweden, wanneer de dagen oneindig lang zijn en je daardoor ook in de avond nog genoeg kan doen op een bestemming.

Welke van de bovenstaande plaatsen zou jij graag bezoeken? Laat het me weten in een reactie. 🙂

Lees ook mijn andere blogs over Zweden:

Vertel me jouw mening of verhaal:

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Latest Travel Blog

We are the Earth

Platform voor verbinders van de toekomst

© Copyright 2015. All rights reserved.